zondag 31 maart 2013

De Ronde, na 170 km had ik er genoeg van !

De Ronde Van Vlaanderen, gisteren voor de eerste maal aan de start van Vlaanderens mooiste, ik heb nog meer bewondering voor de renners, die aan een gemiddelde van om en bij de 45 km/h over kasseien en hellingen razen. Rond 07u10 gestart op de markt, het was weer bar koud, goed ingepakt tegen de kou vatten we de tocht aan, het doel was zolang mogelijk meegaan. De wind zat de eerste 70 km in de rug, toch reed ik behoudend en aan een gemiddelde van 24 km/h bereikte ik Roeselare, 1ste bevoorrading, vlug iets gegeten en weer op pad. Nu en dan zoefde er mij een peloton voorbij, ik liet ze rijden, je moet jezelf kennen ! Het keerpunt was het dorp van de Ronde 2013, Rekkem, tweede bevoorrading na 70 km, ik moest er ook een sanitaire stop maken, een hete koffie gedronken en weer de fiets op. Nu reden we richting Oudenaarde, de wind pal op kom, de gure wind kwam uit het NO, eens mijn tempo gevonden, ging het vlot, ik reed nagenoeg alleen, ofwel reden andere te snel ofwel te traag..... Via Aalbeke, Bellegem, Heestert ging het naar Tiegem, de eerste helling van de dag, alhoewel ik vond dat het al de 5de was, weinig echt vlakke stukken, éénmaal je in die omgeving komt. Ik stopte in Huise, waar ik rustig een paar koffie's dronk en iets at. Ik voelde al dat het einde halen onmogelijk was, vorig weekend door ziekte niet kunnen fietsen en met een maximum dagafstand van 145 km was het onbegonnen werk. Maar ik genoot, en dat is ook belangrijk ! Straks kwam het echte werk, Oudenaarde gepasseerd kwam de Koppenberg al vlug te voorschijn, je begint er aan vol goeie moed, maar na 100 m. weet je hoe laat het is, en het was zelfs lastig te voet, de Steenbeekdries ging vlot, de Taaienberg ging redelijk tot mijn ketting er af ging en ik niet bijtijds uit de klikpedalen kon, en daar lag ik, het viel nog redelijk mee, ik kon weer de fiets op de volgende kasseien tegemoet. Eikenberg, Kapelleberg, etc....... een paar kasseistroken en hellingen verder stapt ik na 170 km af in Zwalm, niet leeggereden, maar de nijdige kasseihellingen waren er teveel aan, mijn spieren begonnen te verkrampen, er overheerste toch een gevoel van tevredenheid, 170 km op zo'n parcours is niet min, een heel goede training, mijn conditie is redelijk. Ik voelde even aan de knie en er zat een serieus ei op, hopelijk valt dit mee !
Na een goeie nacht voelde ik me redelijk gerecupereerd, elleboog, heup en knie doen pijn, maar het zal me niet van de fiets houden, vandaag rustdag en morgen weer een fikse trainingsrit, laat de zon maar komen....
Met speciale dank aan vrouw en dochter voor de begeleiding tijdens deze tocht !

1 opmerking:

Bedankt voor mijn blog te bezoeken en er een reactie achter te laten, vriendelijke groeten, Ron