vrijdag 20 juli 2012

Dag 4 : Scherpenheuvel - Londerzeel : 85 km

Lekker uitgeslapen, rond 08u15 werd ik wakker, ik had niet direct zin om op te staan en bleef nog wat naar het plafond staren, mijn benen voelden zwaar aan, vandaag stond er een fikse rit gepland!
De douche deed me deugd, ik had rond 09u00 afgesproken voor het ontbijt, clockwise stond ik er. Er hing daar reeds een gezellige drukte, een priester vroeg me om aan te schuiven, waar ik dan ook op inging. Het ontbijt was sober, maar toch voldoende, er waren nog 2 vrouwen afkomstig uit Herentals die de afstand te voet overbrugt hadden. Het werd een leuke babbel als de priester even weg was, was hij er dan was het vooral luisteren naar hem. Het ging allemaal langzaam, was nog moe, rustig mijn tassen gevuld en op de fiets bevestigd en dan even de route er op na gekeken. Het begon weeral te regenen, ik besloot de tocht voor vandaag in te korten en belde naar enkele leden van " Vrienden van de fiets " of er nog een bed vrij was voor deze avond, ik vond een slaapplaats in Londerzeel en had er s'avonds om 19u00 afgesproken. Via Rillaar ging het verder krinkeldewinkel naar Langdorp verder in een boog rond Aarschot passeerden we Begijnendijk, Baal en Tremelo. Super eens fietsen in een niet gekende streek, in Begijnendijk knepen we de remmen dicht voor een korte stop, was repen opgesoupeerd, een frisse Ice-Tea en verder wat gerust, het was nodig en de rust deed deugd. Even op de kaart gekeken en besloten om een iets grotere weg te nemen, de benen wilden niet echt goed meer mee. Het ging nu richting Keerbergen uit, hier woont Janneke en Mieke niet, amai tussen de bomen door kwamen heel wat kasten van huizen op me af. Het was ondertussen weer eens opgehouden met regenen, de zon deed deugd, mijn armen begonnen zelfs wat kleur te vertonen.
Rijmenam, Boortmeerbeek werden voorbijgereden tot we ineens de Romboutstoren van Mechelen aan de verte zagen verschijnen. Nog zo'n vijf kilometer van Mechelen vandaan vormde zich het idee om eens Mechelen kort te bezoeken via de fiets, na een kleine stop op de markt, nog enkele straten afgereden ( hier komen we ook eens voor een weekendje, ziet er verrassend mooi uit ) en dan richting slaapplaats, we kwamen nog Hombeek, Kapellen op de Bos tegen tot we Londerzeel zagen opduiken. Het werd grijs, eens rondgeneusd in Londerzeel op zoek naar een restaurantje, iets gedronken op een terrasje, veel was er niet, maar we zouden wel onze gading vinden. Om 19u zoals s'morgens afgesproken aan de telefoon bereikte ik het gastgezin ( gecontacteerd via vrienden van de fiets )
Ik werd er zeer hartelijk verwelkomd, een lekkere frisse Vedett ging goed binnen. Ik kreeg er zelfs het voorstel om te blijven eten, waarop ik gretig op inging. Eerst een frisse douche genomen en het thuisfront op de hoogte gebracht dat we weer eens goed aangekomen waren, dan de benen onder tafel geschoven en genoten van het avondmaal en de gastvrijheid. Het werd een leuke babbel aan tafel, samen met het gastvrije koppel, dochter en schoonzoon. Na een heerlijk ijsje vond ik het tijd om mijn kamer op te zoeken. Alles er op en aan, nog even naar Vive le Vélo gekeken, wat ziet Wim Opbrouck er tegenwoordig niet uit, de jongere Roland met naast zich de ex-verzorger van Quick-Step, Dirk Nachtergaele ratelden er heerlijk op los, een fijn programma om een dag mee af te sluiten.
Even een kijk op de basiliek, er zijn er die minder geluk hebben


Een kaars gekocht en er één aangestoken voor een goed doel





De ooievaar, roerdomp, blauwe en bruine kiekendief komen er als trekgasten voor. De blauwborst, kleine karrekiet, sprinkhaanzanger, wielewaal, ijsvogel en boomvalk zijn er broeders.


Het natuurgebied Achter Schoonhoven ligt in de Demervallei stroomopwaarts ten oosten van Aarschot op het grondgebied van Aarschot, Langdorp en Rillaar


De moeite om even halt te houden voor een paar mooie foto's en te genieten van de rustige omgeving



De Romboutstoren in Mechelen

De route kan je op volgende link downloaden :
http://www.routeyou.com/route/view/499646/fietsroute-sherpenheuvel-londerzeel-dag4.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor mijn blog te bezoeken en er een reactie achter te laten, vriendelijke groeten, Ron