zaterdag 15 september 2012

WK Toertocht voor wielertoeristen te Landgraaf ( Ned.Limburg)

Gisteren was een belangrijke dag, na alle gezondheidszorgen had ik me goed voorbereid op de WK-Toertocht voor wielertoeristen, een rit van 166 km over tal van heuvels die Nederlands Limburg rijk is. Voor de gelegenheid zijn we op vakantie in Posterholt alwaar we in het Landalpark Aerwinkel verblijven. De wekker ging af om 06u00, na een verkwikkende douche en een stevig ontbijt vertrokken Vero en ik naar het Landgraaf zo'n 30km vanaf Posterholt alwaar de toertocht van start ging op Megaland ( waar Pinkpop ook plaatsvind ). Na het startbordje en de WK-T-shirt en de WK-Jersey te hebben afgehaald kon ik van start gaan. De benen voelden goed aan, maar de hartslag ging in het begin nogal vlug de hoogte in op enkele onbenullige hellingkes. Na zo'n 15 km kwam ik op dreef, net op tijd voor het serieuzere werk. Ik zou het rustig aan doen en er proberen zoveel mogelijk van te genieten, de hellingen nam ik op een klein verzet en probeerde niet in het rood te gaan om later geen verzuring te krijgen, het lukte redelijk, de Vijlnerberg ging vlot, hij stond niet op het lijstje maar was best pittig, verder ging het richting Vaals alwaar we rechts afsloegen de Epenerbaan op, de 1ste helling van de dag ( er zouden er nog 10 volgen ), 1800 m lang met een gemiddelde van 5,1% was best te doen, rustig ging het verder richting Mechelen en na 27 km kwam de Sweiberg er aan, een lange strook bergop, 2900 m aan een gemiddelde van 3,9%, er leek wel geen einde aan te komen.
Net voor de 1ste bevoorradingspost in Gulpen kregen we de Reijmerstokdorpstraat voor de voeten, 3400 m met een gemiddelde van 2%, was wel lastiger dan ik op het eerste zicht vermoede, maar we waren tevreden alles ging naar wens. Ik reed op mijn eigen tempo en probeerde nergens aan te pikken, aankomen was belangrijk! Na 58 km volgde de Huisberg, ofwel was hij niet aangeduid, ofwel was ik even in hogere sferen, maar het bordje heb ik niet gezien, geen erg, de volgende helling kwam er aan, de Gronsvelderberg, 2100 m aan 3,5%, kort daarop volgde de Orenberg, het was net een muur, met pieken tot 14% was het alles geven en de kramp in mijn dij was niet veraf, ik moest terug gaan zitten en kon met moeite de korte helling bedwingen, nu volgden ze vlug op elkaar, de gekende Bemelberg kon ik goed inschatten en dan ging het vliegensvlug naar Valkenburg via de Daalhemmerweg, aan zo'n 60 km/h zoefden we naar beneden. Het centrum van Valkenburg lag in de knoop, file's van auto's en fietsers, er was geen doorkomen aan. Na wat geharrewar kwam de Cauberg er aan, het was vertrekken vanuit stilstand, maar daar ik hem ook door en door ken, en het zwaartepunt weet liggen ging het vlot boven nog even doorfietsen naar Berg en Terblijt waar we de 2de bevoorradingspost op onze weg vonden, we namen rustig de tijd, de vermoeidheid kwam opsteken, nu was de hartslag ok, maar de benen begonnen te protesteren, gelukkig volgde er nu een vlakker stuk, nog 3 hellingen te gaan. Na 104 km volgde de Maasberg, de enige met kasseien geplaveid, het ging nog net, een energiegelleke moest ons weer wat vooruithelpen. Na 135 km volgde de 3de bevoorradingspost, het begon lastig te worden, ik voelde me redelijk leeg, ik had dit jaar nog niet meer dan 130 km gefietst en dan wel op een vlak parocours. Gelukkig was het weer ideaal, weinig wind, niet te koud of te warm ! De Raarberg en de Hekerweg waren na 140 en 150km echte cols, de benen verzuurden, we namen nog een extra rustpauze en dan gingen we de laatste rechte lijn aan. Het minst mooie stuk, veel verkeerslichten, drukke wegen, maar het kon mij niet deren, de finish was in zicht. EĆ©nmaal op de piste ( asfalt wel te verstaan ) gekomen perste ik er nog eens alles, ik voelde de vermoeidheid plots niet meer, de teller ging nog over de 30 km/h, ik werd euforisch, het zat er op, het was gelukt, ik was enorm tevreden, een medaille en een diploma waren welkom, maar geen doel op zich. Vero zat te wachten in de auto en zag me glunderend afkomen, nu voelde ik me wel plots leeg, totaal op ! In het park aangekomen nam ik een uitgebreide douche en deed ik mijn verhaal in geuren en kleuren ! 7u30 op de fiets, een gemiddelde van net 22 km/h verdiende een heerlijke aperitief ! Foto's, videobeelden en parcoursinfo volgen later.

http://sport.be.msn.com/limburg2012/toertocht/nl/mysports/?r=1536&e=WK12ALL&n=Ronald%20PLOVIE&ct_s1=08:09:27.677&nt_f=06:46:31&ct_f=14:55:58.433&nt_s2=01:28:06&ct_s2=09:37


Morgenstond heeft goud in de mond, 06u45, klaar voor vertrek
 
 
 
 
Nog even de banden op spanning brengen
 
 
Outfit nachecken
 
Nog even poseren voor de fotografe
 

 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor mijn blog te bezoeken en er een reactie achter te laten, vriendelijke groeten, Ron